Sound & Fury (2019)

Alternatieve titel: Sturgill Simpson Presents Sound & Fury

Animatie / Actie

geregisseerd door Jumpei Mizusaki, Masayuki Matsumoto, Takanobu Mizuno, Elsa Nakamichi, Michael Arias, Hajime Sasaki, Henry Thurlow, Arthell Isom en Kôji Morimoto
met de stem van Chiyuki Kanazawa

Een samoerai rijdt in een Amerikaanse bolide door een post-apocalyptisch landschap. Flashbacks tonen een oorlog die de aarde verwoest heeft achtergelaten. Kleine gemeenschappen geleid door schurken regeren over het land, maar de samoera is bereidt om het op te nemen voor de gevangengenomen bevolking en gaat de strijd met hen aan.

Niet zo eenvoudig een plaatsje te geven.

Met de opkomst van het "visual album" wordt het steeds lastiger de lijn tussen film en videoclip te trekken, zeker als men zoals hier voor een anthologie/omnibus aanpak kiest. Die ligt het medium wel iets beter, want de cohesie is daar sowieso al minder, maar je kan je gaan afvragen waar nu nog net de lijn tussen een collectie videoclips en een film ligt.

Al valt het hier zeker nog wel mee, aangezien er een steeds weerkerend personage is en er toch een soort van verhaal als rode draad wordt aangehouden. Omdat de visuele stijlen steeds wisselen is het niet altijd even makkelijk om volgen, maar de coherentie is er echt wel.

De muziek van Simpson boeit me niet en past eigenlijk ook niet zo geweldig als soundtrack, met het lijstje regisseurs heb ik dan weer wat meer. Misuzaki en Arias zijn echt wel namen binnen het wereldje, met Morimoto hebben ze meteen ook de koning van de kortfilm te pakken. Ook hier weer is zijn bijdrage veruit de meest speciale en geniale.

Enkel de short van Thurlow valt wat tegen, verder varieert het van erg leuk tot geniaal. Een mooi projectje dit, al is het wel zo dat het als anthology beter werkt dan als visual album. Daarvoor vind ik de synergie tussen muziek en beeld wat minnetjes en werkt de muziek ook gewoon niet goed genoeg. Maar da's maar klein groot qua kritiek, naast de geweldige animatie die je hier voorgeschoteld krijgt.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van 606
Genre muziek is hier meer van toepassing in mijn optiek

avatar van Macmanus
Aardig.

Wel een sympathiek project maar ik vond de muziek en de beelden maar matig op elkaar aansluiten. Ik had nu bij bepaalde segmenten het idee dat ik elk willekeurig album eronder had kunnen zetten haast. Hoewel ik de muziek niet slecht vond had vond ik dit genre sowieso niet helemaal passen bij deze beelden. Dat gezegd zaten er wel wat leuke visuals in en juich ik dit soort projecten alleen maar toe op Netflix. Zie de nieuwe (grote) streaming diensten niet zo snel open staan voor dit soort projecten.

3 sterren

Geweldige anime/visuals en de muziek past er ook erg goed bij! Helemaal top! Als anime en muziek liefhebber aka audiofiel zeg ik: thumbs up!!