Het Vermoorde Theater (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frans Weisz
met Vincent van der Valk

In een van de roerigste periodes uit de Russische geschiedenis, opende het Joodse Gosset Theater in 1921 in Moskou zijn deuren. Het groeide binnen korte tijd uit tot een trefpunt van Joodse schrijvers, kunstenaars en theatermakers. Een van de belangrijkste figuren was kunstenaar Marc Chagall die niet alleen kostuums en decors ontwierp, maar ook het interieur van het theater beschilderde. Na een bloeiperiode viel het theater in de loop de jaren in ongenade bij het stalinistische bewind dat het culturele leven in de Sovjet-Unie volledig onder zijn controle bracht. Schrijvers en acteurs werden terechtgesteld op beschuldiging van hoogverraad en zo werd, samen met hen, het theater 'vermoord'. Het sloot in 1949 voorgoed zijn deuren. Aan de hand van uniek historisch archiefmateriaal verbindt Weisz (zelf zoon van de om zijn joods-zijn vermoorde acteur Géza Weisz uit Berlijn) de opeenvolging van gebeurtenissen. Met het personage Luftmensch Nathan, gespeeld door acteur Vincent van der Valk, brengt de documentaire de geschiedenis tot leven.

• Vanaf 19 september in de bioscoop
Gaat in première op Film by the Sea.

Vanaf donderdag 19 september in de bioscoop (Amstelfilm)