Tiananmen (2019)

Alternatieve titel: Tiananmen - The People versus The Party

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Historisch
110 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Ian MacMillan
met de stem van Corey Johnson

Dertig jaar geleden beëindigden Chinese troepen de demonstratie op het Tiananmenplein in Peking, met veel doden als gevolg. Hoe kon een vreedzaam protest zo gewelddadig eindigen? Dertig jaar later maken ooggetuigenverslagen en geheime documenten duidelijk hoe het bloedbad op het plein de loop van de Chinese geschiedenis veranderde.

TEASER

Mooie docu. Lijkt zich goed bij de feiten te houden en niet af te dwalen. Onprettig om te zien dat uiteindelijk keiharde onderdrukking en moord het uiteindelijk wint en tot de dag van vandaag het gedrag van Chinezen heeft veranderd.

avatar van Fisico
Aan te bevelen documentaire over Tiananmen en het autoritaire communistische China. Het beeld van die ene man die het opneemt tegen een horde tanks op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing in 1989 is iconisch. De protesten waren een roep naar meer dialoog, meer vrijheid, geen censuur en voor meer vrije meningsuiting. De beloftes van de regering bleven dode letter, hoewel er in de jaren 80 de Westerse deuren werden geopend naar technologie en commercialisering.

Deze journalistieke documentaire Tiananmen: The People Versus The Party is heel veelzijdig met zijn verschillende invalshoeken. Er zijn getuigenissen met toenmalige studentenleiders, ooggetuigen, mensenrechtenactivisten en sinologen. De redenen voor en de aanloop naar wordt haarfijn uitgelegd. Daarbij hoort ook overvloedig archiefmateriaal met video’s en foto’s. Het leidt tot een coherent verhaal en boeiende docu. De gemoederen zijn vandaag de dag nog steeds niet helemaal bedaard. Ook de Chinese autoriteiten blijven op hun hoede voor nieuwe opstanden nadat ze recentelijk activisten en familieleden geïntimideerd hebben. Sommige dingen veranderen nooit ...