Resan (1987)

Alternatieve titel: The Journey

Zweden / Canada / Verenigde Staten / Australië / Nieuw-Zeeland / Sovjet-Unie / Mexico / Japan / Verenigd Koninkrijk / Frans-Polynesië / Mozambique / Denemarken / Frankrijk / Noorwegen / West-Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Peter Watkins
met Francine Bastien, Brian Mulroney en Mila Mulroney

Dit werk van meer dan 14 uur, gefilmd in een twaalftal landen zonder officiële steun, bestaat uit een vlechtwerk van discussies met gewone families over de atoombom, dramatische scènes die door niet-professionele acteurs worden gespeeld en onverbiddelijke mediakritiek. Watkins spreekt met getuigen van Hiroshima en geallieerde bombardementen in Duitsland. Hij spreekt met Algerijnen die onderhevig zijn aan vooroordelen in Frankrijk, vrouwen in Mozambique die worstelen om hun gemeenschap te behouden ondanks oorlog en armoede, en ook Polynesiërs die in de buurt van de site van nucleaire testen wonen. In Australië en Noorwegen voert hij speculatieve improvisaties uit met niet-acteurs, waarmee hij laat zien hoe onzinnig en inadequaat overheidsrichtsnoeren zijn voor het omgaan met post-nucleaire situaties.

avatar van Baggerman
De langste film op MM???