Memory Games (2018)

Duitsland / Verenigde Staten / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Janet Tobias en Claus Wehlisch
met Yanjaa, Nelson Dellis en Johannes Mallow

Zonder geheugen zijn we niets. Het geheugen maakt van ons een mens. Het is wie we zijn. Deze documentaire werpt een blik op het enorme potentieel van de hersenen om dingen te memoriseren door de ogen van vier competitieve geheugenatleten die technieken en inzichten delen.

Dikke tegenvaller.

Wie graag wat meer over het menselijk brein was teweten gekomen kan deze maar beter gewoon overslaan. Tussen de regels door komt er wel iets bovendrijven, vooral dan dat je sommige zaken aan beelden kan koppelen om ze beter te onthouden, maar dan nog komt het er op neer om eerst érg veel te oefenen alvorens je daar nut van hebt.

Zoals zovele docus mist deze focus. Het brein staat centraal, dit wordt vormgegeven door het verhaal van 4 personen die meedoen aan een werelkampioenschap geheugen games. Maar al snel gaat het over die personen, hun leven en dat idiote kampioenschapje. Dat boeide mij dus voor geen meter. 't Zijn ook niet echt interessante mensen, maar ze krijgen ook niet echt de kans om dat te zijn hier.

Op zich duurt het niet al te lang, maar omdat het onderwerp van de docu amper belicht wordt en er afgeweken werd naar de menselijke kant duurt het toch best lang. Ik zat vooral te wachten tot er echt iets interessants voorbij kwam, maar dan kan je dus best lang wachten. Povertjes.