Parallel Worlds, Parallel Lives (2007)

1 stem

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Louise Lockwood
met Mark Oliver Everett en Max Tegmark

In deze documentaire onderzoekt Mark Oliver Everett, zanger van de band EELS, het leven van zijn vader Hugh Everett III (1930-1982) die als eerste de 'veel-werelden-interpretatie' in de kwantummechanica formuleerde. De film volgt Mark op zijn reis door Amerika, waar hij oude vrienden en collega's van zijn vader ontmoet. Hugh Everett III stierf aan een hartaanval in zijn huis in 1982, waar zijn lichaam werd gevonden door de 19-jarige Mark. Hoewel ze in hetzelfde huis hadden gewoond, waren ze van elkaar vervreemd. Door de paradoxale wereld van de kwantummechanica binnen te gaan, hoopt Mark te begrijpen waarom hij zo een 'vreemde' was voor zijn eigen vader.

avatar van joolstein
Deze bijzondere documentaire / Biografie heb ik op donderdag 13 maart 2008 in Vredenburg gezien. Dat ik de precieze datum nog weet komt omdat dit tijdens het Crosslinx Festival was, en deze film draaide als voorprogramma van de band EELS. Naast die speciale opening, verzorgde de zwarte humor van E en zijn prachtige muziek voor een geweldige, indrukwekkende avond.

Eigenlijk bestaat het uit twee delen; het documentaire handelt over 'veel-werelden-interpretatie' Er wordt uitgelegd wat daaronder verstaan wordt enz. Het andere gedeelte is het biografische gedeelte met de zoektocht van de zoon en muzikant Mark Oliver Everett. Dit is natuurlijk alleen maar boeiend voor die net als ik de zanger goed kan waarderen. En meer wil weten over wie die excentrieke zwaarmoedige Amerikaan is.