Geloven (2011)

Alternatieve titels: Duivelse Dilemma's - Geloven | Believing

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong
met Elsie de Brauw en Nina van den Berg

In 'Geloven' confronteert Mijke de Jong een vrijgevochten vrouw (Elsie de Brauw), die zich van het geloof van haar jeugd heeft bevrijd en vindt dat iedereen zelf moet kunnen beslissen over zijn leven, met de keuze van haar dochter om moslima te worden en voortaan gesluierd door het leven te gaan. Zal de moeder haar diepe overtuiging trouw blijven als ze haar dochter dreigt te verliezen aan een streng geloof?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Veruit de sterkste film van de Duivelse Dilemma's serie uit 2011. Het spel van Elsie de Brauw is fenomenaal, ze speelt een zeer overtuigende hoofdrol. Sowieso valt de geloofwaardigheid van de dialogen en het handelen van de personages op, dat is zonder meer sterk gedaan. Het script van Geloven is slim geschreven en het onderwerp is goed uitgewerkt zonder allerlei onnodige zijtakken of oninteressante subplotjes. Gewoon simpel, strak en klein gehouden, en dat werkt juist sterk. Een fijn en effectief drama, wat mij betreft één van de betere van Nederlandse bodem.

Hele ruime 3,5 sterren.