White Bear (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Carl Tibbetts
met Lenora Crichlow, Michael Smiley en Tuppence Middleton

Victoria wordt wakker met hoofdpijn, omzwachtelde polsen en pillen overal om haar heen. De mensen rondom haar weigeren iets te zeggen. Alles wat ze doen, is haar filmen met hun smartphone. Op de tv flikkert een vreemd teken, maar Victoria kan zich niets herinneren. Buiten ontmoet ze Jem, een jonge vrouw die haar vertelt dat het signaal op tv van de 'White Bear'-zender komt: een toestel dat mensen verandert in passieve voyeurs. Degenen die eraan kunnen weerstaan, worden in een dodelijk spel achtervolgd door een elitegroep die zich de 'jagers' noemt. Jem en Victoria proberen buiten schot te blijven en gaan op zoek naar White Bear om hem uit te schakelen...

avatar van remorz
Hoe is deze met 42 min goedgekeurd voor toevoeging? Of is het minimum niet meer 45?

avatar van Leland Palmer
remorz schreef:
Het minimum is inderdaad niet meer 45. Zie Het grote opmerkingen / feedback topic #2.

1 van de betere episodes. Nasty einde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Echt een uitstekende aflevering waarbij de twist echt fucked up genoemd kan worden. Die zag ik zo niet aankomen zeg. Waar je eerst denkt aan een battle royale-achtige verhaallijn, blijkt dat niets is wat het lijkt op het einde. Een straf uit laten voeren was zelden zo naargeestig.

Matig.

Maar matig is redelijk geweldig voor een Black Mirror short. Misschien omdat het sci-fi gehalte écht wel heel klein was hier. Maatschappijkritiek genoeg, dat wel, maar dan vooral in een thriller/horror verpakking. En dat werkt best behoorlijk.

Jammer dat die 42 minuten eigenlijk niet volstaan om de impact van het einde maximaal te maken. De acteurs zijn ook best matig en het moraaltje is zoals steeds vééls te simplistisch, maar zolang het verhaaltje voortbolt is het best mysterieus en sick.

Het einde is redelijk lullig, het cyclische zag je jammer genoeg ook al redelijk snel aankomen, maar er zitten een paar toffe scenes in. Vooral die in het bos maakte indruk. Tibbets doet z'n best met het materiaal dat hij heeft, maar echt geweldig is het allemaal niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Black Mirror is niet echt jouw serie hé, Onderhond

Heb je geloof ik alleen nog onvoldoendes uit zien delen aan de afleveringen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Black Mirror is niet echt jouw serie hé, Onderhond

Heb je geloof ik alleen nog onvoldoendes uit zien delen aan de afleveringen.

Zal niet veel schelen. Ik vind het erg mager allemaal. Het oogt goedkoop, de ideetjes achter de films zijn te simpel en de maatschappijkritiek is vervelend.

avatar van mjk87
Deze is wel oké. Op momenten spannend, er wordt een aardig creepy sfeertje neergezet en acteerwerk is wel prima. Je weet elk moment dat er nog wel een twist zal komen, maar echt storen doet het niet. Wel is de lengte hier de grote tegenstander. Je mist een middenstuk. Er is opbouw en dat gaat al vrij snel over in de finale. Dat maakt dat de film soepel wegkijkt maar ook niet echt weet te beklijven. Visueel is het geheel wel pover. 3,0*.

avatar van Shadowed
Ok.

Voor mij duidelijk een mindere aflevering en de gehele BM serie. Alhoewel ik er nog weinig heb gezien, is dit misschien wel de minste die ik tot nu toe heb gezien. Het voelde simpelweg niet echt meer aan als BM en meer als een soort klunzige, soms zelfs amateuristische thrillerfilm die maar weinig suspense heeft.

Het heeft er ook vooral mee te maken dat Crichlow zwak bezig is. Geen moment overtuigend en eigenlijk alleen maar theatraal bezig wat hier niet bepaald thuishoort. Diegene om haar heen zijn ook vrij onzichtbaar, behalve Smiley dan.

Ik vond het, ondanks een behoorlijk tempo, een beetje fut en adrenaline loos voor een film die zo voor de suspense gaat. Ik vond het maar wat futloos in dat opzicht, zeker omdat er nooit echt dreiging Joost en slechts enkele momenten heeft waar je eventjes wat spanning voelt.

Het is dan inderdaad de slotfase die het hem maakt. Daar herken je dan weer een beetje BM in, en dat is mooi, want anders was dit absoluut geen voldoende geweest. Jammer dat het eerste deel daarentegen totaal niet wist te overtuigen.