Devil’s Pie - D’Angelo (2019)

Alternatieve titel: Devil's Pie

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Carina Bijlsma
met D'Angelo, Questlove en Pino Palladino

Documentaire over soulmuzikant D’Angelo tijdens de tournee van zijn album 'Black Messiah'. De muzikant ging de jaren ervoor door een moeilijke periode waardoor hij ruim een decennium uit het publieke oog verdween. In die tijd raakte hij in een spirituele crisis door zijn status als superster, wat zich uitte in meerdere tragedies en keerpunten in zijn leven. Documentairemaker Carine Bijlsma interviewt D'Angelo zelf, maar ook mensen als Questlove en Pino Palladino.

Vanaf 16 mei in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooie oprechte docu. Ik vond D'Angelo altijd een wat aanstellerige gast, wat eigenlijk vooral gebaseerd was op zijn muziek (die ik niet echt trek), zijn fans (die hem verafgoden) en zijn zelfverheerlijking (je album Black Messias noemen, come on.) Maar hier zag ik een sympathieke man die nogal worstelt met de wrijving tussen zijn geloof en zijn carrière (want vind God het wel goed?), tussen zijn afkomst en zijn succes (arm versus rijk, wat moeten 'zijn mensen' daarvan vinden en, in mindere mate, tussen zijn liefde voor muziek en zijn faam, die op een gegeven moment niets meer met die muziek te maken heeft. Eigenlijk gek dat niet veel meer succesvolle artiesten hieraan onderdoor gaan.