Kampen om Mardøla (1972)

Alternatieve titels: Mardøla Blues | The Fight for Mardola | The Battle of Mardalen

Noorwegen
Documentaire

geregisseerd door Oddvar Einarson
met de stemmen van Jan Hårstad, Kjell Kjær en Sossen Krohg

In 1970 trokken honderden demonstranten naar de Noorse Mardola-watervallen en sloegen daar hun tenten op. Het doel was te voorkomen dat er bij de watervallen een elektriciteitscentrale zou worden gebouwd. Niet eerder had Noorwegen zo'n massale vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid meegemaakt. Wekenlang bivakkeerden de demonstranten op het bouwterrein, waarbij zij geregeld slaags raakten met de politie, de lokale bevolking en bouwvakkers.