Lykkelænder (2018)

Denemarken / Groenland
Documentaire

geregisseerd door Lasse Lau
met Aannguaq René J. Hansen, Angunnguaq Larsen en Vivi Nielsen

Het moderne Groenland is in een voortdurende strijd verwikkeld met haar verleden, heden en toekomst: 300 jaar koloniale geschiedenis heeft een stempel gedrukt op het gezicht van twee volken. Het eiland vecht voor haar autonomie, terwijl ze economisch nog altijd sterk afhankelijk is. We ontmoeten een jonge zwangere vrouw bij een doktersafspraak in het stadje Qeqertarsuaq communicerend in een taal die ze niet begrijpt. In Kopenhagen is een jonge jager gevangen in een museum, als commentaar op de manier waarop veel Denen de Groenlanders zien.