Born in Evin (2019)

Duitsland / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Maryam Zaree

Regisseur en actrice Maryam Zaree probeert een beeld te krijgen van de gewelddadige gebeurtenissen rond haar geboorte in Evin, een van de meest notoire politieke gevangenissen ter wereld in Iran. In de jaren 80 heeft de religieuze leider van toen, Ayatollah Khomeini, tienduizenden van zijn politieke tegenstanders gearresteerd, vervolgd en vermoord, waaronder de ouders van Maryam Zaree. Na jaren in de gevangenis te hebben gezeten is het hen gelukt te vluchten naar Duitsland. Zij hebben nooit gesproken over deze periode in hun leven.