Maria Theresia (2017)

Alternatieve titel: Maria Theresa

Tsjechië / Oostenrijk / Hongarije / Slowakije
Biografie / Drama
200 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Robert Dornhelm
met Marie-Luise Stockinger, Fritz Karl en Karl Markovics

Aan het hof van het Heilige Roomse Rijk vervliegt stilaan de hoop op een mannelijke troonopvolger. Hoewel na een speciaal edict ook Maria Theresia, de oudste dochter van koning Karel VI, plaats mag nemen op de troon, blijft de koning halsstarrig hopen dat zijn echtgenote hem alsnog een zoon zal schenken. Bijna vijf jaar na hun huwelijk, hebben Maria Theresia en François ondertussen twee dochtertjes, en is er een derde nakomeling op komst. Hun leven verandert volledig wanneer koning Karel VI na een bizar jachtongeval sterft, en het echtpaar halsoverkop moet terugkeren naar Wenen.