A Volta ao Mundo Quando Tinhas 30 Anos (2018)

Alternatieve titel: Around the World When You Were My Age

Portugal
Documentaire

geregisseerd door Aya Koretzky
met Aya Koretzky, Jiro Koretzky en Atsushi Sugita

Op dertigjarige leeftijd vertrok Jiro, de vader van regisseur Aya Koretzky, in 1970 vanuit Yokohama voor een reis om de wereld van een jaar, die hem door de Sovjet-Unie, Europa, Noord-Afrika, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten zou leiden. Koretzky reconstrueert die reis met oude foto’s, dagboekaantekeningen en herinneringen. Gaandeweg wordt duidelijk hoezeer de reis haar vader gevormd heeft, meer dan je zou kunnen vermoeden als je hem nu kalm ziet tuinieren.

avatar van tbouwh
Alsof je postkaarten van decennia terug uit een kist haalt en gadeslaat hoe de afbeeldingen op de kaarten uit zichzelf beginnen te bewegen. Droom je maar, of kunnen herinneringen zich daadwerkelijk (opnieuw) vormen voor je geestesoog? In Around the World When You Were my Age is de zoektocht van de jonge cineaste naar de werking van film direct ook een persoonlijke zoektocht naar de band tussen haar en haar vader, de echte auteur van de beelden.