La Paz Empieza Nunca (1960)

Spanje

geregisseerd door Léon Klimovsky
met Adolfo Marsillach, Concha Velasco en Carmen de Lirio

Een groep falangistische vrienden droomt ervan om Spanje kort voor de burgeroorlog te veranderen, terwijl ze zich inzetten om hun ideeën onder de bevolking te verspreiden. Een van hen, López, staat op het punt te sterven, nadat hij geraakt is door een vuurwapen, maar weet te overleven en voegt zich bij de nationale kant. Aan het einde van de oorlog moedigt een oude kameraad hem aan deel te nemen aan een geheime operatie om de maquis van Asturië uit de weg te ruimen. Hoewel hij al getrouwd is en kinderen heeft, accepteert hij het voorstel en infiltreert hij bij de guerrilla's.