La Fabrique d'Arnold Schwarzenegger (2018)

Alternatieve titel: Building Arnold Schwarzenegger

Frankrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Jérôme Momcilovic en Camille Juza
met Arnold Schwarzenegger

Het verhaal van Arnold Schwarzenegger is tegelijk ook het verhaal van de American dream: een jongeman uit Oostenrijk die uitgroeit tot een van de beste bodybuilders ter wereld, een van de bekendste Hollywood-acteurs wordt en het later schopt tot gouverneur van Californië. Opvallend is zijn ongewone gedrevenheid, die van een selfmade man die geduldig aan de weg bouwt om zijn jeugddroom waar te maken.

avatar van Metalfist
Schwarzenegger in het archief

Ik heb Arnold Schwarzenegger altijd een intrigerend iemand gevonden. Als acteur heeft hij natuurlijk een redelijk legendarische status gehaald, maar ook op andere vlakken (bodybuilding, politiek, ...) heeft hij wel de nodige potten gebroken. Een kleine 3 jaar geleden heb ik met veel plezier zijn Total Recall: My Unbelievably True Life Story biografie gelezen, maar het heeft wel als gevolg gehad dat hij een beetje wat van zijn voetstuk is gevallen. Nog altijd een boeiend persoon, maar hij heeft een verborgen kantje.

En jammer genoeg zul je dat hier in deze documentaire ook niet te zien krijgen. Building Arnold Schwarzenegger gaat over de drie grote thema's in het leven van de Oostenrijkse Eik (politiek, bodybuilding en films) en is eigenlijk een beetje een samenvatting van het Total Recall boek. Het interessante is echter dat dit geen floating heads verhaal is geworden waar iedereen pluimen in het gat van der Schwarzie steekt - dat doet hij namelijk in zijn biografie al genoeg - maar dat het nagenoeg volledig uit archiefmateriaal bestaat. Dat vind ik toch altijd net iets boeiender en het is dan ook jammer dat ook hier weer enkel de positieve kant van het verhaal wordt gebracht. Ik vond het in de biografie al vervelend dat Schwarzenegger onder andere zijn buitenechtelijk kind zomaar er even tussen gooit en hier zie je hem dan vertellen dat hij het allemaal gepland heeft, terwijl het schandaal uitkwam vooraleer het boek af was! Langs de andere kant kun je ook niet verwachten dat een documentaire van 50 minuten echt diep in op alle thema's kan gaan.

Want wil je een globaal beeld van de acteur/politieker/bodybuilder zien, dan ben je hier wel aan het juiste adres. Interessant om eens gezien te hebben in ieder geval en de vertrouwde punten worden hier netjes afgevinkt. Van de jeugd en de rise to fame tot de grote dagen en de te verwachten fall, hoewel dat laatste in het geval van Schwarzenegger best nog meevalt natuurlijk.

Nipte 3.5* vooral dankzij het gebruik van archiefbeelden

avatar van Donkerwoud
De man, de mythe, de spierbundel, de grote grap van zijn hele mediaverschijning. Ik heb weinig toe te voegen aan wat Metalfist reeds schreef, maar ik vond dat deze documentaire prima de Amerikaanse politiek wist te koppelen aan de opkomst van een Hollywood-acteur. Een tikkeltje droog en beschrijvend, want te hete hangijzers worden inderdaad vermeden. Ook Schwarzenegger had een uitgebreider document verdiend als het fenomenale 'O.J.: Made in America' (2016). Maar lang niet slecht om weer eens op een rijtje te krijgen wat een fantastische rollen de man heeft gekregen, terwijl hij niet eens zo goed kan acteren.