Staring into the Sun (2010)

1 stem

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Olivia Wyatt

Ethiopië staat bekend als een van de oudste door mensen bewoonde gebieden en telt momenteel meer dan 80 verschillende etnische groepen. Reizend van de noordelijke hooglanden naar de lagere Omo-vallei, brengt regisseur Olivia Wyatt de verschillende werelden samen: Zar-geestenbezit, tribale huwelijksceremonies van de Hamer-bevolking, waterput-polyfone zang in de Borena, het voeren van wilde hyena's en overige landschappen, beelden en geluiden uit de hoorn van Afrika.

avatar van ArnoldusK
Deze documentaire van Wyatt doet met vlagen aan als een heel organisch, natuurlijk technosetje. Een en al repetitieve klanken die je om de oren vliegen, waardoor het niet belanden in een lichte trance vrijwel onmogelijk is.
De constante herhaling van klanken dragen we al duizenden jaren met ons mee. Het is, met een beetje gevoel voor spiritualiteit, het ritme van ons hart. Een verklaring die je bij iedere bezoeker van een technofestival kunt neerleggen, met instemmend geknik als gevolg.

Je ziet hyena's gevoerd worden door mannen uit het dorp. Niet door vlees over een hek te gooien, maar door het vlees tussen de tanden te houden totdat de hyena het daadwerkelijk uit hun mond trekt. Je ziet jonge meisjes jong zijn, met mitrailleurs in hun hand. Je ziet 5-jarigen breakdancen op het sologezang van een 10-jarig meisje. Men springt bij, dans en zingt haar na. Je ziet kleurenexplosies in gezichten, op huid en in kleding, die elkaar in een groepsdans telkens vrolijk imiteren. Een polonaise trekt voorbij. Clips van moderne Ethiopische popartiesten flitsen over het beeldscherm. Via hun kleurenpatronen gaan we weer terug in de tijd.

In Ethiopië is de basis gelegd voor ons allen. De reis naar de oorsprong van muzikale, culturele stromingen leidt uiteindelijk naar dit gebied en deze stammen. En hoe verder we van het traditionele stammenbestaan af zijn komen te staan, hoe meer er telkens muzikale verwijzingen de kop op steken. Of het nu het simplistische, typerende bluesgeluid van de eerste chain gangs in de VS is, de repetitieve krautrock in de jaren 70, de grote ogen en de glimlach op Awakenings of de blije kraaienpootjes op Lowlands: je ziet eigenlijk deze 17 stammen en hun traditionele gedans, gezang, ritmisch zijn.