Teddy Kollek (1995)

Alternatieve titel: Kollek

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Amos Kollek
met Teddy Kollek en Zuri Alexander

Kollek vertelt het leven van een van Israëls oprichters, Teddy Kollek, vanaf zijn dagen als zionistenleider tot zijn redding van 3000 Joden en zijn 29 jaar als burgemeester van Jeruzalem. Kollek bracht zijn jeugd door in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen en emigreerde op 24-jarige leeftijd naar Palestina. In 1938 haalde hij Adolf Eichmann over om drieduizend joden vrij te laten, die in concentratiekampen waren opgesloten, en te laten vertrekken naar Engeland. In 1967 na de zesdaagse oorlog haalde eerste minister Ben Goerion hem over, deel te nemen aan de verkiezingen voor het burgemeestersschap van Jeruzalem, dat door deze oorlog één stad geworden was.