La Afinación del Diablo (2018)

Alternatieve titel: The Devil's Tuning

Paraguay
Documentaire / Drama

geregisseerd door Juan Carlos Lucas

Op 19 juni van dit jaar overleed de Paraguayaanse gitarist Efrén ‘Kamba‘í’ Echeverría. Zijn persoonlijke muzikale stijl, met een afwijkende gitaarstemming en een bijzondere speeltechniek, is onderwerp van deze film. Met eigen oren horen we hoe er twee gitaren tegelijk lijken te klinken wanneer hij speelt. Wat is zijn geheim? En neemt hij dat mee in zijn graf of draagt hij het over op een volgende generatie? Er wordt gefluisterd dat hij zijn techniek geleerd heeft van Peloncho, een sinistere man over wie velen hebben gehoord, maar die niemand ooit heeft ontmoet. Peloncho zou zijn ziel hebben verkocht aan de duivel.