Une Jeunesse Dorée (2019)

Frankrijk / België

geregisseerd door Eva Ionesco
met Isabelle Huppert, Galatéa Bellugi en Melvil Poupaud

Rose is een jong meisje van 17. Met haar zes jaar oudere verloofde Michel, een arme schilder, beleeft ze haar eerste grote en onschuldige liefdesromance in 1979 in Parijs, in het hart van de Palace-jaren. Ze leven van feest tot feest, van dag tot dag en kennen onwaarschijnlijke ontmoetingen ‘s nachts. Tijdens een feest ontmoeten ze Lucille en Hubert, een boheems burgerlijk stel van ongeveer vijftig, dat hen onder hun hoede neemt en voor opschudding zorgt in hun leven.

avatar van Basto
Schatrijk verveeld boheems stel versiert tienerkoppel voor hun eigen genot. Veel feesten, veel drank, veel drugs, weinig inhoud. Nou ja, hij jr. krijgt een galerie en zij jr gaat toneellessen volgen.

Dankzij de kleurrijke aankleding en fijne 80’s muziek kijk het nog redelijk weg, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Met Isabelle Huppert, mmmm
Maar het Engelse 'bohemians' kun je niet vertalen met 'boheems burgerlijk stel' zoals hier in de synopsis staat. Bohemen is een deel van Tsjechië en daar heeft het niets mee te maken. Vrijgevochten zou een betere omschrijving zijn.

Inderdaad. Je kan nog wel bohèmien zeggen. Ik zag de film niet. Maar bohèmien-bourgeois wellicht...dit paar?

avatar van yeyo
Het is echt een soort update van de jaren 70 'ennui' film, waar verveelde bourgeois zich bezondigen aan allerlei uitspattingen. Dat zeg ik niet alleen omwille het tijdsbeeld, maar vooral vanwege de arrogante onwil van de makers om het geheel een echte vormgeving te bezorgen. Echt een goeie apathische Jesus Franco vibe (maar dan zonder de sleaze). Dit resulteert in een een nogal doelloze aaneenschakeling van statische scènes waar de personages in extravagante kostuums lamlendig liggen te wezen. En waarom ook niet? Vormgeving wordt vaak overschat en een 'wervelende' mise en scène is meestal erg irritant. Toch bleek dit een lange zit en heb me stierlijk verveeld (regisseuse Ionesco: "ja, maar, dat is de bedoeling!!!"). Toch maar een 2,5 dus, ik heb mij immers voorgenomen om films niet langer op louter ideologische gronden te prijzen.