False Confessions (2018)

Denemarken / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Katrine Philp
met Jane Fisher-Byrialsen

In de Verenigde Staten bekennen jaarlijks ontelbare mensen misdaden die ze in werkelijkheid nooit gepleegd hebben. Deskundigen zoeken de verklaring voor dit gedrag bij de verhoortechnieken van de politie, die enorme druk op verdachten uitoefent om tot een bekentenis te komen. Geen enkel ander bewijsstuk weegt zo zwaar door als een bekentenis; ook wanneer deze onder dwang werd afgelegd en de waarheid onrecht aandoet. De Deense regisseur Katrine Philp volgt de Amerikaanse strafpleiter Jane Fisher-Byrialsen, die zich al jaren met dit fenomeen bezighoudt.