O Signo do Caos (2003)

Brazilië
Experimenteel / Drama

geregisseerd door Rogério Sganzerla
met Otávio Terceiro, Helena Ignez en Sálvio do Prado

In het eerste gedeelte van de film zien we hoe gangsters in functie van het Braziliaanse ministerie van pers en propaganda een voorraad negatieven vinden van It's All True, een documentaire van Orson Welles over onder meer Brazilië. Ze besluiten de film voor eeuwig in de ban te doen, maar een van hen ziet in de verschillende scènes de puurste expressie van de filmische kunst en probeert tevergeefs zijn baas, dokter Amnésio, ervan te overtuigen dat de film het verdient om gezien te worden. In het tweede gedeelte staat een feest centraal waar de ambtenaren verantwoordelijk voor de censuur hun overwinning op vrijheid en creativiteit vieren.