Mein (2009)

1 stem

Duitsland

geregisseerd door Detlef Bothe
met Detlef Bothe, Leni Wesselman en Raffaele Bonazza

Maggie (21) en Klaus (45) trekken met een camper door Duitsland en schijnen ondanks het leeftijdsverschil een relatie te hebben. Maar wat houdt die relatie precies in? Ze zou ook zijn dochter kunnen zijn. In ieder geval laat Klaus haar geen moment uit het oog. Op een camping toont Maggie interesse in een andere man, de aantrekkelijke Michael. Daardoor komt haar relatie met Klaus onder druk te staan. Met fatale gevolgen.

Een niet direct innemende veertiger trekt met een meisje van twintig in een camper van camping naar camping. Hoe hun relatie er precies uitziet is aanvankelijk niet duidelijk. Een campingbeheerder vertrouwt het stel niet en houdt ze in de gaten. De man schijnt niet helemaal in orde te zijn en dwaalt regelmatig door het bos. Het meisje steekt ook niet goed in haar vel en wil voortdurend douchen. Het ene moment is er sprake van intimiteit, het volgende moment weer van verwijdering. Je krijgt geen hoogte van die twee.

Dat is ook meteen het intrigerende van deze film van Detlef Bothe, gerenommeerd acteur, die de film produceerde, het draaiboek schreef, regisseerde en de rol van Klaus voor z'n rekening nam. Hoe hem te karakteriseren? Een griezel met zachte kanten. Het meisje wordt gespeeld door Leni Wesselman, een plaatje waarmee je wel een uurtje wilt doorbrengen.

De dreiging en onzekerheid houdt je op het puntje van je stoel. Maar misschien gebeurt er toch net iets te weinig. Al is het slot wel weer heftig. Maar verwacht geen antwoord op alle vragen die de film oproept. Het min of meer open einde zou als onbevredigend kunnen worden beschouwd. Al had ik daar niet zo'n last van.