Schapenheld (2019)

Alternatieve titel: Sheep Hero

Nederland / Roemenië
Documentaire
81 minuten / 58 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Ton van Zantvoort

Zo’n tien jaar geleden leerde filmmaker Ton van Zantvoort de idealistische Stijn kennen als een opgewekte, relaxte man. Stijn is een van de laatst overgebleven, traditioneel werkende Nederlandse schaapherders. Met zijn schapen en drie trouwe viervoeters doorkruist hij natuurgebieden en landerijen, waarbij de grazende kudde het land op milieuvriendelijke wijze bewerkt. Maar van de romantiek en rust die we verbinden met het eeuwenoude beroep van herder is anno nu weinig overgebleven. Aanbestedingen worden steeds ingewikkelder en opdrachten lastiger binnen te halen, omdat grote bedrijven, goedkope Oost-Europese herders en slimme machines het qua kosten makkelijk van Stijn winnen. De documentaire volgt Stijn en zijn familie in hun zoektocht om de traditie levend te houden. Zal zijn strijd vruchten afwerpen of moet hij met de kudde meegaan?

Gaat in première op IDFA.

Vanaf 21 februari 2019 in de bioscoop (Windmill Film)

Geen leuke film. Maar het bekijken waard, vanwege een inkijk.

avatar van Darbie
Als je zo'n vreselijk negatieve egomaan bent als in deze docu de schaapsherder, dan is elke onderneming die je start gedoemd te mislukken.

avatar van Nicolage Rico
Darbie schreef:

Iets te kort door de bocht, vind ik. Steijn is toch 20 jaar schaapherder geweest, heeft liefde voor zijn vak en kent vele tegenslagen (waar hij niks aan kan doen) - zeker tegen het einde, als zijn beroep voor pampus ligt en uit dreigt te sterven.

Maar goed, hij neemt geen blad voor de mond en heeft een eigen mening, dat is zeker zo.

avatar van Baboesjka
Het deed mij wel wat. Stijn’s persoonlijkheid spreekt mij wel aan. Hij is een persoon die oprecht op mij overkomt, met een hart voor zijn werk, maar door alle tegenslagen is hij ook teleurgesteld en gekrenkt. Ik vind het jammer dat het tegenwoordig zo lastig is om schaapherder te zijn. Ik vind het een mooi en puur beroep. De manier waarop Stijn, Anna en de kinderen ten tijden van de documentaire wonen vind ik er fijn uitzien. De afloop was even slikken... Een 7. 3,5*