Ich. Immendorff (2008)

Duitsland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Nicola Graef
met Jörg Immendorff, Irene Immendorff en Oda Jaune

Een van de belangrijkste Duitse kunstenaars, Jörg Immendorff, woonde en werkte negen jaar lang met de kennis dat hij lijdt aan de ongeneeslijke ziekte ALS. Regisseur Nicola Graef bezocht hem in zijn studio en laat zien hoe hij, ondanks zijn langzaam aftakelende spieren, nieuwe kunstwerken bleef maken en doceerde aan de Kunstacademie van Düsseldorf. Hoe veranderden de beperkte mobiliteit en de onvermijdelijkheid van deze situatie zijn leven en zijn kunst? De documentaire vergezelt Immendorff gedurende de twee jaar tot zijn dood in mei 2007 tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling op het grote retrospectief in de Nationalgalerie in Berlijn. Vrienden en collega-kunstenaars delen hun ervaring en verhalen, net als zijn moeder Irene en Oda Jaune, zijn jonge vrouw en oud-student.