Yellow is Forbidden (2018)

Nieuw-Zeeland / China / Frankrijk / Italië / Zwitserland / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie
97 minuten / 50 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Pietra Brettkelly
met Guo Pei, Wendi Murdoch en Philip Treacy

Rihanna deed het: de popzangeres ontketende off- én online razernij toen ze arriveerde op het Met Gala in 2015. De reden? Haar opvallende, handgeborduurde, kanariegele jurk. Het duurde niet lang voor de aandacht verschoof van de draagster naar de ontwerpster van het kleed: de Chinese Guo Pei. Ervaren documentairemaakster Pietra Bretkelly volgde Guo gedurende drie jaar. Met een grote bewondering maar tegelijkertijd kritische houding, documenteert Bretkelly Guo's gedrevenheid, kunstzinnigheid, nauwgezetheid en scherpzinnigheid. We zijn getuige van de tegenstellingen waarmee het nieuwe gezicht van de haute couture geconfronteerd wordt: die van traditie versus moderniteit, acceptatie versus vooroordelen.