The Unity of Heroes (2018)

Alternatieve titel: 黄飞鸿之南北英雄

1 stem

China
Actie

geregisseerd door Zhenzhao Lin
met Wenzhuo Zhao, Michael Tong en Bingyuan Li

Wong Fei Hung krijgt het aan de stok met een buitenlandse dokter die een nieuw hospitaal opent. Hij beweert gratis verzorging te bieden, maar in het geheim experimenteert hij met zware, prestatiebevorderende middelen. Fei Hung krijgt het hard te verduren wanneer de dokter het middel aan een concurrerende vechtschool verkoopt.

Jaren '90 HK martial arts.

En dan wel héél letterlijk. De film is eigenlijk gewoon een halve remake of volledige reboot van Once Upon a Time in China. Wong Fei Hung die z'n tante uit Londen ontvangt, een stad die overlopen wordt door buitenlanders en het gevecht van het oude China tegen de nieuwe tijden.

De kritiek op de buitenlandse inmenging is zelfs nog wat groter en explicieter in deze film, maar veel maakt het niet uit. Uiteindelijk gaat het erom dat Wong Fei Hung weer z'n beste martial arts bovenhaalt om de stad te beschermen, ditmaal met het gezicht en de skills van Wenzhuo/Vincent Zhao.

De uitdaging is iets groter omdat de vijand ditmaal over een drankje beschikt dat hem sterker maakt, maar ook dat gedoe is ook maar bijzaak uiteraard, de afloop laat zich toch wel raden. Jammer genoeg is het team rond Lin niet in staat om de magie van het oude Hong Kong helemaal te doen heropleven, vooral omdat de choreografieën wat magerder zijn. Waar Hark en Yuen zich volledig uitleefden, blijft het hier qua actie wat braver.

Maar wel een leuke film voor wie doorheen de meeste van die 90s martial arts films heen is en graag ook eens een wat modernere variant wil zien. Het waren betere tijden voor de HK filmbusiness, ik vrees dat deze film daar niet zo veel aan gaat veranderen, maar amusant is het wel.