Harry Seidler: Modernist (2017)

1 stem

Australië
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Daryl Dellora
met Johannes Swoboda, Lord Norman Foster en Lord Richard Rogers

Architect Harry Seidler (1923-2006) ontsnapte aan de nazi's, emigreerde naar het destijds nog geïsoleerde Australië en werd daar dé pionier van het Modernisme. Nog altijd hebben zijn ideeën een grote invloed op de Australische architecten van nu. Seidlers nalatenschap laat zien welke architectuur het beste past bij het zonnige Australische klimaat, inspireert door de inventieve toepassingen van beton, en is een verrijking voor de steden door de pleinen die hij introduceerde in de openbare ruimte. Seidler werd bewonderd, maar zorgde met enige regelmaat ook voor controverse. Zo maakte hij regelmatig arrogante en provocatieve opmerkingen over wat moderne architectuur precies betekende. Hij vond bijvoorbeeld dat er in Australië geen enkele architect was die ‘het hart sneller doet kloppen’.