ad

Alternatieve titels: Jonny en Jessy / Jonny et Jessy

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Wies Andersen

Met onder meer: Wies Andersen, Marieke van Leeuwen, Kees Brusse

IMDb beoordeling: 4,6 (5)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 1 januari 1972

Over Jonny & Jessy

Jonny is verliefd op Jessy, maar nog meer op zijn auto. Dat vindt Jessy maar niks en ze maakt een einde aan de relatie. Jessy besluit een einde te maken aan de relatie en daar is Jonny van onder de indruk. Wanneer hij Jessy later opnieuw ontmoet, besluiten ze het nog eens samen te proberen, maar enkele figuren uit Jessy's verleden trachten daar een stokje voor te steken.

VPRO schreef:

Hoewel het scenario de aandacht vasthoudt, wemelt de regie van de blunders, cliché's en voorspelbare scènes, en wel zodanig dat deze tweevoudige, zo weinig naturalistische greep uit het echte leven lachwekkend was geworden, ware het niet dat enkele acteurs - waaronder Rouffaer - hem redden van een algehele ondergang.

Bron

avatar van Serpicos

Serpicos

Film met het meest unieke duo badguys ooit: Walter ''Leo uit Thuis'' Moeremans & Rocco Granata. Verder niet zo om aan te zien.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Wies Andersen heb ik leren kennen als quizmaster van de Wies Anderson Show bij de herneming voor VTM begin jaren negentig. Deze Jonny en Jessy is de eerste film waarin ik hem zie acteren. Verder is hij hier ook regisseur, schrijver en producer: het gaat echt wel om zijn kindje. De inhoud van de film is nogal Hitchcockiaans eigenlijk; een man wordt ten onrechte van moord beschuldigd en veroordeeld, ontsnapt, en wordt achtervolgd door zowel de politie als de ware moordenaars. Het verhaal lijkt echter niet opgevat als een thriller maar eerder als een introvert drama, zij het met flashy momenten en een montage die je jammer genoeg nooit in het verhaal helpt. Wies Andersen heeft veel aandacht besteed aan stijl en vorm maar het ontbreekt aan diepgang om de film een gevoelsmatige lading mee te geven. Het kabbelt allemaal wat aan de oppervlakte, met vlakke karaktertekeningen. De personages laten je onverschillig, je hebt geen idee wat er echt omgaat in Jonny en Jessy. En wanneer laatstgenoemde - gespeeld door Marieke van Leeuwen - het loodje legt, maakt me dat eigenlijk helemaal niets uit.

Op zich wel leuk om Kees Brusse, Senne Rouffaer en zelfs Rocco Granata aan het werk te zien. Ook weer leuk voor het tijdsbeeld dat je hier meekrijgt. Maar een goeie film? Neen dat is het niet.