Aurora Borealis: Északi Fény (2017)

Hongarije

geregisseerd door Márta Mészáros
met Mari Töröcsik, Ildikó Tóth en Franciska Töröcsik

Olga is een succesvolle advocaat in Wenen met Hongaarse wortels. Over het verleden van haar familie weet ze eigenlijk niet veel. Haar moeder die in 1953 naar het Westen is gevlucht, maar later naar Boedapest is teruggekeerd, heeft daar nooit veel over prijsgegeven. Als Olga's moeder ziek wordt, gaat Olga naar Boedapest om haar te verzorgen en om dat donkere familiegeheim te ontrafelen. Maar dan zal ze ook haar eigen leven tegen het licht moeten houden.

Zeldzaam mooie film waarin heden en verleden op magistrale wijze met elkaar zijn verweven. Niet zomaar een simpel verhaaltje, maar een reeks gebeurtenissen uit het leven van een oude vrouw die dramatische keuzen in haar leven heeft moeten maken met ingrijpende gevolgen voor het leven van haar dochter. Pas tegen het eind vallen alle puzzelstukjes op z'n plaats en heb je gekluisterd aan het beeld gezeten. Na afloop had ik het gevoel dat de film uren geduurd had, zoveel gebeurt er.

De oude vrouw wordt gespeeld door Mari Töröcsik, de grande dame van de Hongaarse cinema. Ildikó Tóth als haar dochter Olga en de mooie Franciska Töröcsik (familie?) doen niet voor haar onder. Knap staaltje casting ook van de andere rollen in Wenen en Hongarije. Alles klopt van deze film. Hier is een oude rot aan het werk die haar vak verstaat, om het oneerbieding te zeggen. Maar wat je vooral bijblijft is hoe mensen slachtoffer worden van onmenselijke regimes tegen wie ze zich verweren en toch kans zien te overleven.

Hartverscheurend familiedrama over de traumatische ervaringen van een jonge vrouw, die naar Oostenrijk vlucht ten tijde van de gedeeltelijk Russische bezetting van Wenen na de Tweede Wereldoorlog. In een tweede verhaallijn —die speelt in het hedendaagse Boedapest— probeert haar dochter te achterhalen wat haar inmiddels oude moeder destijds overkomen is. Uiteindelijk worden de twee verhalen op onthutsende wijze aan elkaar geknoopt. Daar wordt je stil van.

Een schokkend drama met een fraaie cinematografie en uitmuntend acteerwerk van Franciska Töröcsik als de jonge vrouw. Het is evenwel Mari Töröcsik, die als de oude vrouw de show steelt. De geschakeerde mimiek op haar getekende gezicht is om nooit te vergeten. Grote klasse!
Een intense film die een breed publiek verdient. Dank aan Fransman voor dit pareltje.