Man in de Knoop (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frans Bromet

Elke vijf uur maakt iemand een einde aan zijn leven, mannen twee keer zo vaak als vrouwen. Een opvallend verschil dat maar weinig aandacht krijgt. Waarom zijn juist mannen extra kwetsbaar? Regisseur Frans Bromet en journalist Nathan Vos proberen een antwoord te vinden op die vraag. Samen maakten ze de documentaire ‘Man in de Knoop’, waarin Frans Bromet met drie weduwen praat over de zelfmoord van hun man. In een openhartig gesprek gaan zij op zoek naar het waarom van deze wanhoopsdaad.

avatar van adso
3 min of meer dezelfde verhalen van vrouwen die eigenlijk niets over hun man wisten...
te vertellen.

Bélon
Nederlandse mannen plegen twee keer vaker zelfmoord dan vrouwen. Hoe komt dat? Frans Bromet praat met vrouwen die hun partner verloren

Staat op de site van de NPO. Die eerste vraag kom je 0.0% over te weten. Falende nepmarketing -eigenlijk gewoon een leugen- die diepgang en een wetenschappelijke benadering suggereert kan ik niet goed tegen dus de laagste score. En normaal ben ik fan van Bromet.

Tegenvallende documentaire. De vragen van Bromet waren ditmaal onvoldoende open maar leken te willen leiden naar een tevoren gekozen oordeel: de suïcidale man is gesloten en perfectionistisch. Het ging over het verschil man vrouw, zou een interview aan mannen die hun vrouw aan suïcide hebben verloren dezelfde verhalen hebben opgeleverd? Lage score.

avatar van wess16
Heftige en indrukwekkende verhalen. De oude Bromet kan het nog steeds. 4*