Butterfly City (2017)

België / Denemarken / Ierland / Litouwen
Documentaire

geregisseerd door Olga Cernovaite

De Litouwse stad Visaginas werd in de Sovjettijd gebouwd rond een kerncentrale die nog voor hij goed en wel in werking trad werd gesloten. Uit heel Rusland waren hoogopgeleide technici naar de vlindervormige stad gekomen om bij te dragen aan een utopie, die als een zeepbel uit elkaar spatte. Nu heerst er hoge werkloosheid en van integratie in het nieuwe Litouwen is geen sprake. De Russisch sprekende bevolking voelt zich gemarginaliseerd; er is geen ruimte voor de beleving van hun eigen taal en cultuur en dat heeft ook zijn uitwerking op de tolerantie en de vrijheid van meningsuiting, kernwaarden van de moderne democratie.

avatar van mnrk
Deze kwam ook voorbij op de NPO...

Een documentaire die wel mooi in beeld is gebracht maar toch soms niet echte ervoor zorgde dat je de aandacht erbij kon houden...

Soms neigt het zelfs naar propaganda...