Urbanus: De Vuilnisheld (2019)

België / Nederland
Animatie / Komedie

geregisseerd door Erik Verkerk en Joost van den Bosch
met de stemmen van Urbanus, Ben Segers en Sven De Ridder

De volwassenen van Tollembeek sluiten een lucratieve deal met een schimmige Rus: Igor mag gevaarlijk afval komen storten in Tollembeek gedurende een jaar en de inwoners zullen hiervoor grof betaald worden. Urbanus ziet hierin dé kans om een joekel van een verlovingsring te kopen om te kunnen trouwen met Juf Pussy. Maar uiteraard loopt alles in het honderd en de kinderen komen in opstand tegen het plan van de volwassenen...

“Urbanus: de Vuilnisheld” is een productie van Eyeworks Film & TV Drama, in co-productie met BosBros en ÉÉN, met de steun van het Stap programma van Telenet, het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), Screen Flanders, het Nederlands Filmfonds, the Netherlands Film Production Incentive, de Belgische taxshelter voor filmfinanciering en in samenwerking met SCIO Productions en Kinepolis Film Distribution (KFD).

De film komt in België uit op 27 februari 2019 en in Nederland nog nader te bepalen.

avatar van Shadowed
Waarschijnlijk zal dit een animatie voor volwassenen zijn.

avatar van Metalfist
Haha, lijkt me eigenlijk best nog wel leuk. De laatste jaren niet meer zo bezig met de Urbanus strips, maar vroeger erg veel gelezen en de teaser is in ieder geval al een feest van herkenning.

avatar van Esteban
De geest van de strip lijkt behouden, dat is alvast positief.

avatar van Esteban
Benieuwd naar de kijkwijzer in deze. Ik hoor toch "bezorgde" geluiden van bepaalde ouders. Voor de duidelijkheid, zelf hoor ik daar niet bij.

avatar van Pepino
Lap, de film is nog niet uit, en de bezorgde ouders zijn er al

avatar van Esteban
Ik had de trailer laten zien aan 10-jarigen in het bijzijn van enkele ouders en grootouders. Die blikken!

avatar van Pepino
Wie heeft er hier trouwens die trailer terug naar de teaser veranderd? Vreemd...

Pepino schreef:

Dat was ik!
Het is de officiële Nederlandse trailer, althans volgens de beschrijving. Ik wist niet dat het in feite een stap terug is naar de teaser.
Ik heb de Belgische trailer weer terug gezet. Bedankt voor het melden!

avatar van Donkerwoud
Eerlijk, dit kan best leuk worden! Sowieso is volwassen animatie een ondergeschoven kindje in de Nederlandse/Vlaamse film.

avatar van Pepino
Geen probleem hoor, Kappeuter! Fijn dat je het weer naar de trailer hebt gezet.

Voor de Urbanus-fans: op Eén is er sinds gisteren een vijfdelige reeks ("Urbanus 70" getiteld) die de jarige Urbanus in de bloemetjes zet, met een schat aan archiefmateriaal en anekdotes.

avatar van GoodOldJack
Oei dat werkte toch echt niet goed vond ik, strips zijn goed, maar in film gegoten vond k t echt maar matig .

avatar van Esteban
In mijn omgeving ook heel matige reacties. Één iemand was zelfs enigzins boos op mij omdat ik gezegd had dat het vast wel ok was er met de kinderen (9 en 11) heen te gaan. Ze waren het duidelijk niet eens. De kinderen vonden het een ongemakkelijke zit. De Vuilnisheld lijkt helemaal tussen twee stoelen in te vallen. Te veel humor is niet geschikt voor de jeugd en het verhaal is dan weer veel te doorzichtig en flauw voor volwassenen. Dat is zowat de conclusie die ik uit de reacties trek.

Zelf nog niet gezien, wel benieuwd. Nog steeds.

Esteban schreef:

Zelf nog niet gezien, wel benieuwd. Nog steeds.

Voor welke leeftijd of publiek denk jij dan dat het geschikt zou zijn als je de reacties bekijkt? Mij lijkt het ook niks te gaan worden als ik op de trailer reken. Normaal moet een trailer uitnodigen en dat doet het geen moment. Nochtans ben ik een enorme fan van de stripverhalen die ik volledig in mijn bezit heb.

avatar van moviefreak 13
Toen ik deze film vandaag ben gaan kijken was heel de zaal bijna uitverkocht. Ik had verwacht dat er wel wat gegiechel te horen zou zijn maar wat ik niet had verwacht was dat het publiek zo hard zou horen lachen bij deze film. Ik heb zelf ook wel meer moeten lachen dan dat ik op één hand kan tellen. soms gaat het wel net wat te ver zoals de scene waarin urbanus iedereen in Tollembeek hun toilet saboteert zodat ze hem geld geven om te kunnen kakken. Ik kan in de strips wel eens lachen om onderbroekenhumor maar deze scene duurde echt veel te lang. Maar ik heb me toch 75 minuten goed vermaakt. Waren trouwens verrassend veel kinderen in de zaal. Er zat een moeder naast mij die niet zo blij was met alle seks en kak grappen. Ik heb een gevoel dat er nog veel bezorgde ouders gaan zijn door deze film.

NRT schreef:

Geen idee. Ouder dan 13 zou toch echt probleemloos moeten gaan, denk ik. Al is de ene prille tiener de andere niet, natuurlijk. Willy Linthout deelde elders alvast dat hij het zelf niet eens goed kan inschatten. En dat ouders het nog veel minder goed kunnen inschatten, kan ik goed begrijpen. Op basis van de trailer (etc) is dit heel moeilijk te bepalen. Dezelfde vraag komt overal terug: Is dit nu eerder voor de jeugd of voor een volwassen publiek? De ene noemt het een volwassen animatiefilm, de andere heeft het over een uiterst kinderlijke film met ongepaste humor.

Mijn petekindje mag ook al niet meer kijken van haar moeder. Ze is 10. In de strip was wel eens een tiet of piemel te zien en werd er wel eens geknepen. Maar veel verder ging dat toch niet. De tekenfilm schijnt dat wel te doen. Klopt dat, moviefreak 13? Misschien moeten we allemaal gewoon wat minder in een kramp schieten? Ik las Urbanus als achtjarig ventje, met mij is het ook goed gekomen.

NRT schreef:
Als je deze film aan een 11 of 12 jarige toont komt het nog wel goed maar ik zou hem zeker en vast niet aan kinderen jonger dan 9 of zelfs 10 tonen of ze gaan vragen waarom alle kinderen zo opgewonden werden toen juf pussy als antwoord op 1+1 haar hemd omhoog deed

Esteban schreef:
Ik moest toch m'n lach inhouden bij sommigen van de vragen die de kinderen aan hun ouders vraagden toen de film gedaan was. Mijn favoriet was toch:'Mama, wat is anal bleaching?'.

avatar van thunderball

Hahahaha!!
Ik zat te twijfelen om hier naar toe te gaan, maar wat ik nu zoal hier lees, lijkt me de film vooral voor mij te zijn gemaakt:
een volwassene (qua leeftijd), die nooit echt volwassen is geworden!

moviefreak 13 schreef:

Ik kan er mij iets bij voorstellen, héhé. Het grappige is dat Linthout dat voor kort zélf niet wist. Hij raakte geïntrigeerd door een bepaalde forum-post hieromtrent en is zich er gaan in verdiepen. Ik had het zodoende eerst in een aankomend album verwacht, maar zo is dat dus in de film geraakt. Wie de strips leest, zal het vast nog eens tegenkomen.

avatar van Pepino
Zelf weet ik ook niet wat het wil zeggen. Ben ook niet echt zo van plan om het te gaan opzoeken.

Eigenlijk wel... mijn curiositeit is weer te groot.

moviefreak 13 schreef:

Ah... Juf Pussy. Als klein manneke van een jaar of 10 was dat toch wel een opwindend personage.

NRT schreef:
nog steeds de laatste 15 minuten van de film heeft ze alleen maar haar BH en haar slipjes aan

moviefreak 13 schreef:

Dus ze heeft nog altijd IETS aan... Teleurstellend.

avatar van moviefreak 13
Ik vrees dat compleet naakt het verschil ging betekenen tussen KT en KNT
er is juist een scène dat alle volwassenen naakt zijn maar ge gewoon het geslachtsdeel niet ziet

avatar van Esteban
Toen ik een klein manneke was, bestond Juf Pussy nog niet.

Amai met Juf Pussy en zelfs Hitler

Een film van momenten, vond ik. Sommige stukjes vond ik heel erg leuk, andere dan weer ontzettend flauw. Soms ging het verhaal lekker vlot, dan leek het weer helemaal stil te vallen. Door de korte speelduur werd dit gelukkig nooit echt een groot probleem.

De animatie vond ik dan weer wel erg goed gedaan, zeker als je het vergelijkt met een boel eerdere Vlaamse tekenfilms. Daarom toch een 3* ipv een 2.5*.