Sgt Pepper's Musical Revolution with Howard Goodall (2017)

Alternatieve titel: Sgt. Pepper's Musical Revolution

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Francis Hanly
met Howard Goodall, John Lennon en Paul McCartney

Documentaire over het legendarische Beatles-album 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band'. The Beatles' 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' wordt vandaag, 50 jaar nadat het uitkwam, nog steeds beschouwd als een innovatief, revolutionair en zeer invloedrijk album. Producer George Martin en zijn team gingen zeer nauwgezet te werk, soundbite per soundbite. Hun werkwijze werd de norm voor zowat elke rockgroep die volgde. 'Sgt. Pepper's' was niet zomaar een plaat, het was een perfecte weerspiegeling van de tijd waarin ze verscheen. 1967 was een jaar dat in het teken stond van jeugd en rebellie, maar dan vooral gekoppeld aan een zonnig optimisme en de idee dat liefde en muziek de wereld konden veranderen.

avatar van Sven Vermant
Zeer interessante docu over o.a. het creatieve proces van de totstandkoming van een meesterwerk. The Beatles met John en Paul voorop waren toen hun tijd ver vooruit.

Prachtige documentaire over hoe het beste album ooit (voor mij toch) tot stand is gekomen.
Dat het een huzarenstukje was wist ik al, vooral met de beperkte technieken die men in 1967 had.
Het is nu allemaal makkelijker te doen, en zelfs live te spelen (The Analogues doen het live).
Maar voor mij blijft dit een mijlpaal in de muziekgeschiedenis en niet alleen voor mij, velen hebben er zich door laten beïnvloeden en hebben meesterwerken gemaakt die nooit gemaakt zouden zijn zonder Sgt. Pepper.
Ik beluister de plaat, samen met dat andere meesterwerk van hun 'The White Album' nog steeds en zal het ook nooit moe worden.
Een klassiek modern meesterwerk !!