Mohammad en Jafar (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Marcel Goedhart

Ze zijn al meer dan 25 jaar bevriend in oorlogsgebied en hebben alle confrontaties met de Israëlische troepen overleefd: de Palestijnse jeugdvrienden Mohammad en Jafar. Regisseur Marcel Goedhart bezoekt het tweetal, ooit jonge stenengooiers, steeds met een tussenpoos van enkele jaren. Nu heeft hij een documentaire gemaakt, waarin we zien hoe de mannen hun strijd voeren om te overleven in vluchtelingenkamp Dheisheh. Op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever zijn ze omringd door geweld en haat. Mohammad en Jafar zien hun vrienden sterven, hun vader. Ze kiezen ieder hun eigen weg, maar hun droom blijft: terug gaan naar Sufla, het dorp waar hun grootouders woonden tot ze in 1948 door Israël werden verjaagd.