Der Hauptmann von Muffrika (1997)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Rudolf Kersting en Paul Meyer

Het verhaal van de negentienjarige Wehrmachtkorporaal Willi Herold die zich in de eindfase van de Tweede Wereldoorlog schuldig maakte aan oorlogsmisdaden. Hij bevond zich tijdens het strijdgewoel in de buurt van de Nederlandse grens en raakte afgesneden van zijn legeronderdeel. In een kapotgeschoten auto vindt hij het uniform van een kapitein van de Luftwaffe dat hij aantrekt. Het zit hem als gegoten en zo wordt hij een soort Hauptmann von Köpenick. Hij formeert een tot op de tanden bewapende legereenheid van loslopende militairen die lager in rang zijn dan hijzelf en dwingt hen hem blindelings te gehoorzamen. Hij oefent een waar terreur uit in het kamp voor deserteurs en dienstweigeraars, Aschendorfer Moor, waar hij op willekeurige wijze de gevangenen laat executeren.