Résistantes (2015)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Pierre Hurel

Documentaire over drie bejaarde Franse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog actief opkwamen tegen de Duitse bezetter. De 92-jarige Marie-Jo Chombart de Lauwe werd op haar zestiende lid van het verzet. Ze werd opgepakt door de Gestapo en gedeporteerd naar Duitsland. De 91-jarige Madeleine Riffaud was een van de weinige vrouwelijke partizanen. Zij keek de Duitsers gewapend in de ogen. De 95-jarige Cécile Rol-Tanguy streed mee tijdens de Parijse opstand. Ze smokkelde wapens in de kinderwagen van haar dochtertje.