Hellhole (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 87 minuten
Alternatieve titel: Ascension
Oorsprong:
België / Nederland
Geregisseerd door: Bas Devos
Met onder meer: Alba Rohrwacher, Hamsa Belarbi en Willy Thomas
IMDb beoordeling: 5,4 (161)
Gesproken taal: Engels, Frans, Italiaans en Nederlands
Releasedatum: 23 januari 2020
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Hellhole
Het verhaal speelt zich af in 2016 tijdens de nasleep van de terroristische aanslagen in Brussel. De huisarts Wannes ontmoet tijdens zijn werk diverse personen, waaronder de Marokkaanse Mehdi en de Italiaanse kokkin Alba die met haar heimwee omgaat door middel van drugs en onenightstands. Ook is er Samira, een goede vriendin van Wannes. Samen pogen ze hulp te bieden aan daklozen.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Hoewel de film voor mij niet volledig werkte, is-ie wel erg bijzondere en cinefiel. Met geweldig, vaak effectief camerawerk. Haast een museale installatie, maar ook weer zo cinematografisch bijzonder dat je m vooral op zo groot mogelijk doek moet zien.
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2684 stemmen
Hoewel de film voor mij niet volledig werkte, is-ie wel erg bijzondere en cinefiel. Met geweldig, vaak effectief camerawerk. Haast een museale installatie, maar ook weer zo cinematografisch bijzonder dat je m vooral op zo groot mogelijk doek moet zien.
Mja, ook gezien in Berlijn, en ik vond het toch voornamelijk saai om eerlijk te zijn. Sommige shots waren mooi, maar nodeloos gerekt. Ik snap dat het was om eenzaamheid te schetsen, maar ik vond het een beetje te self aware wat betreft arthouse gehalte.
Voorts, als Brusselaar, deed het mij pijn dat het zo'n anti-reclame was.
SimonSav
-
- 334 berichten
- 3395 stemmen
Hier heb ik toch weer erg veel zin in hoor. Violet (2014) vond ik fantastisch. Denk dat hij hier binnen een weekje of 2-3 opent.
SimonSav
-
- 334 berichten
- 3395 stemmen
Hoewel de film voor mij niet volledig werkte, is-ie wel erg bijzondere en cinefiel. Met geweldig, vaak effectief camerawerk. Haast een museale installatie, maar ook weer zo cinematografisch bijzonder dat je m vooral op zo groot mogelijk doek moet zien.
Sluit ik me grotendeels bij aan; fascinerende stijl maar voor mij wel minder doordringend dan in Violet. En de keuze voor de laatste scene (dat cirkel shot bij die F16) snapte ik niet helemaal.
yeyo
-
- 6310 berichten
- 4483 stemmen
Aha, een film over ons collectief bewustzijn! Met dien verstande dat het collectief bewustzijn natuurlijk helemaal niet bestaat. Jedoch, een film die een historische gebeurtenis aankaart is al een prestatie op zich voor de Vlaemsche cinema, die meestal grossiert in een ontkenning van de werkelijkheid en plaatsneemt in een soort gezapig niemandsland, een tragikomisch voorgeborchte, een confituurpot-universum. Provocateur Devos laat op een gegeven moment het enige Vlaamstalige personage in het groot CONFITUUR op een white board schrijven. De toon is meteen gezet! Terzake: net als Violet een aangename verrassing voor iemand die normaal koude rillingen krijgt van termen als 'meditatief', 'impressie' en 'meanderend'. Devos zal hoogstwaarschijnlijk nooit een film maken die ik 100 keer of zo herkijk, maar afstoten doen zijn creaties al evenmin. Hij brengt zijn personages niet in beeld als afzichtelijke gedrochten, is niet bang van de schoonheid van een klassieke compositie en filmt met een jansenistische kuisheid - wat al meer is dan we kunnen zeggen van 99% van die handelaars in obsceniteiten die vandaag de dag als cineasten moeten doorgaan. Bovendien opmerkelijk dat de titel HELLHOLE nooit een overdreven contrast vormt met de contemplatieve toon van het werkje: het is een film die ondanks zijn wat weemoedige voorkomen een stille, trefzekere kracht uitdraagt en op een onbewaakt moment wel eens genadeloos zou kunnen toeslaan.
Kwatongen beweren dat de film geen fraai beeld van Brussel zou schetsen. Nu ben ik zelf maar een nep-Brusselaar, maar ik vond het toch een heel aardige bedoeling, niet in het minst omdat op een gegeven moment zelfs café Het Gevaar eventjes in beeld komt (geloof me vrij, die sublieme vechtbarak verlaten jullie niet zonder kleerscheuren!). Toegeven, qua architectuur verwachtte ik ook wel wat meer gelet op de schromelijk overdreven sales pitch van Devos die aankondigde dat, ik parafraseer, "de film een ongeziene exploratie van het Brussels stedenbouwkundig weefsel zal worden, een wrange evocatie van de urbane littekens achtergelaten door de megalomane vernielzucht van Vanden Boeynants en Charley de Pauw" (nog zo een donkere episode uit ons 'collectief bewustzijn' waar dringend eens een film over gemaakt mag worden – maar dan liefst niet door Stijn Coninckx).
Na afloop keerde ik per trein terug naar mijn niet nader genoemd provinciegehucht: in Brussel-Noord vroeg een meisje in welk station we waren, niemand wist het en niemand leek één der landstalen machtig. Hij is zo gek nog niet, die Devos.
tbouwh
-
- 5702 berichten
- 5127 stemmen
Sluit ik me grotendeels bij aan; fascinerende stijl maar voor mij wel minder doordringend dan in Violet. En de keuze voor de laatste scene (dat cirkel shot bij die F16) snapte ik niet helemaal.
filmtitel.
tbouwh
-
- 5702 berichten
- 5127 stemmen
Op 22 maart 2016 schokte een reeks aanslagen de Belgische hoofdstad Brussel. Met Hellhole kruipt de Vlaamse filmmaker Bas Devos in het collectief bewustzijn van een maatschappij die niet weet of ze nog eens door een catastrofe getroffen zal worden.
(...)
De absolute meerwaarde van Hellhole zit hem uiteindelijk vooral in zijn aanspraak op een groter verhaal, dat vooral via subtiele verwijzingen (bijvoorbeeld naar de transcontinentale vluchtelingenstroom) verteld wordt. Niet toevallig werkt één van de mensen in de film, Alba (Alba Rohrwacher, de zus van de Italiaanse regisseuse Alice Rohrwacher), als tolk voor het Europees Parlement. Hellhole mag zich op die manier misschien in Brussel afspelen en ook wel degelijk over Brussel gaan, de onderbuik van de film gaat heel Europa aan.
De filosoof
-
- 2146 berichten
- 1472 stemmen
Saai, saaier, saaist. Deze film is een kandidaat voor de categorie ‘saaiste film aller tijden’. Niet alleen gebeurt er niks maar de beelden zijn ook op geen enkele manier mooi of interessant. Omdat de film op geen enkele manier kan boeien kan het me ook niet boeien waar de film over gaat of wat de regisseur ermee heeft willen zeggen. De film heeft in ieder geval niet ‘verveling’ als thema (ook al laat de film ons vaak minutenlang naar een oninteressant ding kijken zonder dat er iets gebeurt of wordt gezegd), zodat de film niet bewust saai is om de kijker te laten nadenken over de verveling, wellicht als grondthema van ons postmodern bestaan, hetgeen nog interessant zou kunnen zijn: nee, de film laat slechts een eindeloze reeks aan oninteressante scenes uit de oninteressante levens van drie oninteressante mensen zien. Dat maakt de film helemaal vervelend.
Fisico (moderator films)
-
- 9205 berichten
- 5056 stemmen
Van Hellhole had ik één en ander verwacht. Ik kon hem jammer genoeg niet meepikken op het laatste Filmfestival in Gent, maar blijkbaar heb ik ook niet te veel gemist. Vrij langdradige uitgesponnen film met veel stilistische beelden en beelden die lang blijven "hangen". Beetje in de trend van Kid (2012) van Fien Troch. Zogezegd nietszeggende beelden van 10 seconden konden best de helft korter. Alsof het opnames waren van bewakingscamera's in één of andere hoek van een willekeurige straat...
Het punt werd sowieso gemaakt. De shock na de aanslagen in Brussel is nog steeds voelende in de film. De angst, de ongemakkelijkheid, de rusteloosheid, de leegte en de eenzaamheid komen naar voren. Er zijn een drietal van elkaar losstaande personages die zo elk hun eigen manier van leven hebben om verder te gaan. Veel dialogen zijn er niet. De film wordt verhaald via de beelden. Sfeervol? Mja, ik laat het in het midden want vind het niet steeds even geslaagd.
Het laatste nieuws
Populaire horrorthriller 'Curve' van Iain Softley keert deze week alweer terug op Netflix
Halloween staat voor de deur: hier vijf legendarische regisseurs en hun favoriete horrorfilm
Bizarre theorie over man Anne Hathaway (40) gaat viraal: 'Ik zoek naar je in een volgend leven'
Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.