Tian Mi Sha Ji (2014)

Taiwan
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Yi-chi Lien
met Alec Su, Ariel Lin en Hung Lei

Rechercheur Wang krijg Kao Yi-Ping, de dochter van de baas, als nieuwe partner toegewezen. Niet omdat hij zo bekwaam is, wel omdat hij steeds onraad probeert te vermijden. Ze worden naar een stom klusje gestuurd, waarbij ze de dood van een hondje moeten onderzoeken. Maar wanneer ze iets te grondig hun werk doen, komen ze een beruchte drugsdealer op het spoor.

Leuke Yi-chi Lien.

Al vind ik hem toch net iets minder in dit soort werk. Hij heeft op zich wel aanleg voor komische misdaadfilms, maar het blijft vaak net wat te oppervlakkig en de humor komt er nooit echt helemaal uit. Toch zeker geen hele film lang.

Een oog voor plaatjes heeft hij gelukkig wel. Ook deze film ziet er weer erg verzorgd uit, wat het toch meteen een stuk aardiger om kijken maakt. 't Is niet zo mooi als z'n dramas, het mist ook af en toe een geniaal shot, maar het is wel erg solide en ver boven de middelmaat.

Plotje is ook wel aardig, al zitten er hier en daar wel wat flauwe elementen in. Zeker de wat humoristischere elementen zijn soms iets te kinderachtig. Het had op dat gebied allemaal wel wat scherper gemogen, of op z'n minst wat origineler. Qua verloop is het toch ook nogal voorspelbaar.

Maar voor een keertje is het wel leuk. Tempo is vlot, film ziet er netjes uit en de acteurs doen het ook naar behoren. Het voelt alleen net wat te gladjes om echt memorabel te zijn.