Casanovagen (2018)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Luise Donschen
met Wolfgang Forstmeier, John Malkovich en Elija Pott

De film begint als een zoektocht naar het Casanova-gen bij zangvogels, het zogenaamde ontrouwheidsgen, waar op het Max Planck Instituut in Seewiesen onderzoek naar wordt gedaan. Voor mannetjesvogels ligt ontrouw biologisch en evolutionair voor de hand, stellen de wetenschappers. Ze kunnen zo immers hun nageslacht vergroten. Maar wat is het 'nut' voor vrouwtjes, die het gen via hun vader blijken te erven? Is het een genetisch foutje, een overbodige eigenschap? Of zingt uiteindelijk ieder vogeltje ook zoals het gebekt is? Regisseur Donschen gaat op zoek naar wat verlangen en intimiteit betekenen in een wereld waarin genderrollen en opvattingen over seksualiteit verschuiven.