Ex-Gangster (2018)

België
Documentaire
180 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Peter Boeckx
met Danny Vanhamel, Marina Krawinckel en Peter Boeckx

Danny Vanhamel, topgangster in de jaren tachtig, wordt in 1994 veroordeeld tot levenslang voor de ontvoering van Anthony De Clerck, het elfjarige zoontje van industrieel Jan De Clerck. In 2004 komt hij vervroegd vrij, zweert hij de criminaliteit af en bouwt hij een nieuw leven op. Nu blikt Danny terug op zijn leven als zware jongen, op de overvallen van de Securitas-geldtransporten, op de ontvoering, op het proces en op zijn straf.

avatar van Metalfist
Danny VS Vanhamel

Geen idee hoe het juist komt, maar de documentaires die Peter Boeckx voor de commerciële televisie maakt liggen vaak in mijn interessegebied. Met Ex-Gangster keert hij terug naar een thema dat hij met De Bende Haemers in 2012 al eens had besproken: een documentaire over één van de meest spraakmakende zaken in België. Toen ging het over - uiteraard - Patrick Haemers en het grote verschil was dat Haemers niet meer leefde, dat was anders dan in de zaak Vanhamel.

Want hoewel Vanhamel levenslang kreeg voor de ontvoering van Anthony De Clerck, was hij na een goede 12 in de gevangenis weer vrij. Hij moest weliswaar nog een tijd met een enkelband rondlopen en toen die ook na een aantal jaar verdween, achtte hij de tijd rijp om een boek te gaan schrijven en deed dat in samenwerking met Peter Boeckx. Die goot zijn gesprekken met Vanhamel en co in een documentaire reeks en zodoende was Ex-Gangster geboren. Het grootste verschil met de voorgaande documentaires van Boeckx is dus dat zijn onderwerp nog leeft en hij laat hem dan ook veelvoudig aan het woord komen. Op zich een goed idee, maar gedurende de volledige speelduur krijg je continu het gevoel dat Vanhamel een façade is die de ene moment iets zegt om dat vijf minuten compleet te ontkrachten. Misschien is die man effectief zo, maar ik geloofde in ieder geval vaak geen enkel woord van wat hij zei en al zeker niet de manier waarop hij het zei. Die gesprekken wanneer hij aan het fitnessen is, de geforceerde tranen, de gesprekken met de zonen in het laatste deel van de documentaire. Er zit volgens mij veel meer fout in die familie dan het vriendelijke gezinnetje dat ze willen lijken.

Ik had misschien ook wel net iets meer input van iemand anders dan Vanhamel verwacht. Een aantal agenten komen heel sporadisch aan bod (de confrontatie tussen de ex-BOB agent en Vanhamel in de, geloof ik, derde aflevering spreekt boekdelen. De blik van de man wanneer hij Vanhamel hoort vertellen is een perfecte vertaling van wat ik toen voelde), dan heb je nog één of andere jeugdvriend waarbij ik me moeilijk van kan voorstellen of hij en Vanhamel effectief nog vrienden zijn en uiteraard de altijd trouw gebleven Marina die met haar broodjeszaak een huis op poten heeft gezet waar de meesten onder ons maar van kunnen dromen. Toch blijft Ex-Gangster wel een interessante zit trouwens. Zo'n toevoeging van Ivo Versluys is nutteloos (de twee hebben ooit een cel gedeeld) en de Vanhamel bende bestond uit meer mensen dan enkel Vanhamel, maar je blijft gefascineerd kijken.

Vooral ook omdat je je moeilijk kunt voorstellen dat er iemand zoals Vanhamel nog altijd bestaat. De manier waarop hij zijn misdaden goedpraat, het gemak waarmee hij iets van tafel veegt alsof het nooit is gebeurd, ... Frappant om te zien in ieder geval, maar kwalitatief een stuk minder dan hetgeen Boeckx met de Bende Haemers op poten zette.

Kleine 3.5*