• 8.554.499 stemmen

Namiya Zakkaten no Kiseki (2017)

Drama / Fantasy | 129 minuten

Genre: Drama / Fantasy

Alternatieve titels: The Miracles of the Namiya General Store / ナミヤ雑貨店の奇蹟

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Ryuichi Hiroki

Met onder meer: Ryosuke Yamada, Toshiyuki Nishida en Machiko Ono

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Namiya Zakkaten no Kiseki

In 2012 doen Atsuya (Ryôsuke Yamada) en twee jeugdvrienden iets slecht en verstoppen zich in een oude winkel. Ze besluiten om daar te blijven tot de ochtend. Laat in de nacht vindt Atsuya een brief in de brievenbus. De brief is gericht aan de Namiya General Store en de brief is geschreven door iemand die raad wil geven over zijn zorgen. De brief werd 32 jaar geleden geschreven. De brievenbus is op een of andere manier verbonden met het jaar 1980. Atsuya en zijn vrienden besluiten om een antwoord te schrijven en hun brief in de brievenbus te plaatsen.

imageimageimageimageimageimage

Onderhond

Fijn.

Hiroki is de laatste tijd weer goed op dreef, al slaagt hij er dan niet in die constante kwaliteit van vroeger te leveren. Heeft er wat mee te maken dat hij tegenwoordig toch in een iets commerciëler segment werkt, waardoor z'n films soms wat gelikter dan nodig zijn.

Visueel in ieder geval zeker de moeite deze. Strak camerawerk, erg mooi kleurgebruik. Maar jammer genoeg is er niet altijd de vrijheid om daar vol van te profiteren. Het verhalende krijgt vaak wat de voorkeur en Hiroki heeft nogal wat te vertellen.

De opzet is een drama met wat fantastische opsmuk. Misschien zit het allemaal net wat te moeilijk in elkaar voor een films als dit, met drie tijdsperiodes die nauw aan elkaar gelinkt zijn. Iets meer eenvoud had het drama ook wat meer ademruimte gegeven, nu is het soms net iets te nadrukkelijk en sentimenteel.

Maar dat gaat dan eerder over details, want verder is dit een leuke, lieve en warme film. Ideaal voor een zonnige dag.

BBarbie

Mooi, gelaagd drama over een oude winkelier die als een soort “Lieve Lita” mensen op wonderbaarlijke wijze van advies dient bij het oplossen van hun problemen, die als minidrama’s voorbijkomen. Een warme, vriendelijke film, gemaakt met het hart op de juiste plaats. Ik heb al heel wat Hiroki films gezien. Dit is naar mijn bescheiden mening een van zijn beste.