L'Isola delle Rose, la Tragedia di un Paradiso (2008)

Italië
Documentaire

geregisseerd door Rebecca Samonà

De film gaat over de uitroeiing van de Joodse gemeenschap door de nazi’s op het eiland Rhodos en over de tragedie van de Italiaanse militairen die zich niet aansloten bij de Republiek van Salò na de 8ste september 1943. Samen met haar moeder Erminia en andere getuigen overloopt Rebecca Samonà de geschiedenis via de familiegebeurtenissen langs de kant van haar moeders die net als zij op Rhodos geboren is. Moïse Rahmani, voorzitter van het Europees Sefardisch Instituut, zal het hebben over de Jodengemeenschap, de deportatie naar de concentratiekampen, de overlevenden na de oorlog in Congo en over de 200 Italiaanse Joodse families die nog in Brussel wonen.