Drift (2017)

Duitsland

geregisseerd door Helena Wittmann
met Theresa George en Josefina Gill

Twee vrouwen brengen een weekend door aan de Noordzee. Een van hen zal snel terugkeren naar haar familie in Argentinië, terwijl de andere zal proberen om een stap dichterbij de zee te komen. Zij zal de Atlantische Oceaan doorkruisen op een zeilschip. Wanneer de andere uiteindelijk weer opdaagt waait de wind nog in haar haar, terwijl de grond onder haar voeten stevig is. Ze keert terug en de andere kan vragen: 'Ben je veranderd?'

avatar van Verhoeven
Eén van de weinige films uit Venetië waar ik echt naar uit kijk.

avatar van Verhoeven
De trailer is gearriveerd! Vergeet Angela Schanelec want hier is Helena Wittmann. Beste debuut van het jaar. Misschien wel de beste film van het jaar. Hopelijk binnenkort te zien op het IFFR.

avatar van tbouwh
Aangekocht via Festival Scope. Helaas draait IFFR em op voor mij verkeerde tijden.

avatar van niethie
Een film om in te verdrinken. De kolkende golven wiegen je als een schommel van sereniteit, langs gebieden van zelfreflectie en eenzaamheid langzaam richting de oneindigheid van het bestaan en lieten me achter met een sterke drang me naderhand, een drukke, rumoerige bioscoop ontvluchtend, even op te sluiten in de wc om weer even tot mezelf te komen me er plots bewust van geworden hoe mensen die het leven niet meer zien zitten de zee ingelokt kunnen worden. Contemplatie ten voeten uit. Misschien voor sommige toch teveel een museum installatie, wat de leegloop vanmiddag wel een beetje moest verklaren, want echt 100% een film is het ook niet. Dialogen leken in elk geval overbodig met zulke beelden en muziek. De drift om in een klap de volle mep te geven is lang niet meer zo heftig in me aanwezig geweest, want thuiskomen hierna was als een lange vakantie die van het een of andere moment voorbij was. Zo, woest werd ik uit mijn bubbel gerukt toen ik onderweg al die auto's en lelijke reclameborden zag... En eerlijk is eerlijk beste mensen, ik had hier echt geen zak van verwacht, zeker niet na dat matige Ella und Nell van gister, waarvan het plot hier in eerste instantie wel indentiek aan leek. Maar dit is ook het soort film waar je zin in moet hebben. Met minder slaap en een slechter humeur had het al snel anders uit kunnen vallen. Zowiezo iets dat veel minder goed werkt buiten de bioscoop vermoed ik. of je moet een hele goede tv hebben...

avatar van misterwhite
niethie, mijn angst was ook dat het niet zou werken voor mij en al zeker niet op het kleine scherm. Maar het draaide zeker wel mooi uit. Volledig duister, geluid stevig open gedraaid en het werkte prachtig. Echt wel van genoten hoe mooi ik werd meegenomen door de golven. En niet te geloven dat deze helemaal onderaan de publieksscore staat voor het iffr. In ieder geval top dat het hier hoog gewaardeerd wordt!

Ik moest aan deze film denken toen ik dit weekend uren over de golven tuurde naar zeevogels

avatar van krizl
Waar hebben jullie deze gezien ?