Awake, a Dream from Standing Rock (2017)

Documentaire

geregisseerd door Myron Dewey, Josh Fox en James Spione

Standing Rock in North Dakota werd in 2016 een van de meest bekeken plekken op aarde. De Sioux-stam die daar leefde trok wereldwijd de aandacht. Ze hielden een vreedzaam protest tegen een oliepijpleiding die het drinkwater van miljoenen mensen dreigde te vergiftigen. De Sioux-stam vocht voor schoon water, het milieu en de toekomst van onze planeet.

Teaser

Heh.

Zoals de meeste mensen die verhaal wel een beetje gevolgd toen het zich allemaal ontspon, maar echt in de diepte wist ik weinig van de feiten. Een docu leek me dus geen slecht idee, al bleek het dat uiteindelijk wel. Wie de good guys zijn in dit verhaal is niet zo heel moeilijk uit te vogelen, toch slaagt deze docu er nog in irritatie op te wekken voor beide partijen.

Allicht zit de belachelijk zweverige presentatie er voor iets tussen. Wie hoop op inzicht of feiten komt maar spaarzaam aan z'n trekken, het merendeel van deze doc is gevuld met wollige onzin over moeder Aarde, voorouders en whatnot.

De zaak rond Standing Rock is een inkoppertje als je de industrie en overheid zwart wil maken. Sommige beelden spreken ook echt voor zich, maar de argumenten die naar voren komen klinken ongefundeerd, warrig en doelloos.

Die drammerige "softe" voice over en het misplaatste positieve einde (de meeste mensen zijn dit vooral al lang weer vergeten) maken het er niet bepaald beter op. Deze hadden ze beter in de vriezer gestopt, want het doet hun zaak en de gebeurtenissen daar geen enkele eer aan.