The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov (2017)

Alternatieve titel: Процес

Estland / Polen / Tsjechië
Documentaire

geregisseerd door Askold Kurov
met Oleg Sentsov, Vladimir Poetin en Victor Yanukovich

In mei 2014 werd de Oekraïense regisseur Oleg Sentsov gearresteerd door de Federale Veiligheidsdienst van de Russische Federatie, aangezien hij betrokken was bij de ondersteuning van de Euromaidan in Kiev en zich verzet had tegen de annexatie van de Krim bij Rusland. Meer dan een jaar later op het einde van het proces werd hij veroordeeld tot 20 jaar gevangenschap wegens het plegen van misdaden "van terroristische aard". In zijn documentaire onderzoekt Kurov de waarheid achter dit politieke mediaproces. Waren de getuigen tijdens de ondervragen onder dwang geplaatst? Welk effect had de hechtenis en het proces zelf op de beschuldigde en zijn familie?