Charlie en Hannah Gaan Uit (2017)

Alternatieve titel: Charlie and Hannah's Grand Night Out

België

geregisseerd door Bert Scholiers
met Evelien Bosmans, Daphne Wellens en Patrick Vervueren

Charlie en Hannah zijn twee jonge meiden. Ze gaan aan avondje uit. Hannah heeft wat met Fons. Fons is een jongen die een stropdas draagt en een beetje raar doet. Charlie baalt, gewoon, omdat ze een baaldag heeft. En dan, rond een uur of elf, neemt de avond van de twee meiden plots een toverachtige wending...

avatar van TornadoEF5
Dat ziet er wel eens leuk uit om eens te zien.

avatar van Mat_
14 stemmen, maar nog geen reacties?

Komaan mensen

avatar van SimonSav
Zéér apart filmpje inderdaad

Dit zal waarschijnlijk één van de meest creatieve films van het jaar zijn, maar eveneens één van de vreemdste dingen die je zult zien. Afgaande op het plot verwachtte ik nog enige melancholie maar het gaat eigenlijk een heel andere kant op. Regisseur Bert Scholiers (dit is zijn debuutfilm) brengt op sommige momenten gewoon een ode aan de B-film met absurde situaties, amateuristische props, of zelfs een hele scene die zo uit Suspiria geknipt lijkt te zijn. En wanneer ook flatgebouwen beginnen te praten, weet je dat je beter alle zin voor realiteit laat varen en je lekker laat meestromen op deze rivier van ongebreidelde fantasierijke beeldvorming.

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 juni in de bioscoop (Windmill Film Distributie ism Herrie Film & TV) en op Picl.

Absurdistische en vermakelijke film. De humor is wat flauw maar niet tenenkrommend (bv. “Ik dacht dat ik de formule voor de unificatietheorie had gevonden maar het bleek de formule voor eeltzalf te zijn”) en de film laat vooral het leven zien van de hedendaagse jeugd (wellicht vooral die in het kunstwereldje), welk leven geheel draait om uitgaan (waarbij een ‘magisch snoepje’ helpt om fantastische avonturen te beleven) met een constante jacht op liefde en seks en waarin er de hele tijd wordt gebabbeld over ex-minnaars en andere aspecten van die jacht (de regisseur is een grote fan van Woody Allen’s Annie Hall en dat is te merken). De dialogen zijn redelijk interessant, het verhaal is kaleidoscopisch met z’n talloze absurde plotwendingen en vooral de muziekkeuze weet de beelden sterk te ondersteunen (zoals bv. klassieke muziek bij een dansende menigte in de disco). Een dikke drie-en-halve ster.

avatar van wibro
Mij kostelijk geamuseerd met deze heerlijke Vlaamse surrealistische onzin. pakkende humor, leuke personages, uitstekende soundtrack en niet te vergeten schitterend camerawerk. Het zwart/wit met overgang naar kleur in bepaalde scènes vond ik uitstekend gevonden. Normaal gesproken krijg je mij bij een film niet zo gauw aan het lachen maar met die scènes die gingen over piemelboys kwam ik toch echt niet meer bij. Hoe kom je erop? Voor mij mogen onze zuiderburen nog meer van dit soort films maken.

avatar van matthijs70
Een leuk idee, om een surrealistische weergave van een avondje uit te geven. Sommige scenes zijn vooral door hun absurditeit leuk. Je zou zegmaar een paar leuke youtube filmjes kunnen knippen, maar het idee dat het geheel meer is dan de som der delen? Mwa. Een plot? Mwa. Ontwikkeling van de karakters? Mwa. Spanningsopbouw? Mwa.
Er mag best gerookt worden in een film, maar moet dat de hele tijd? En het mag best over seks gaan, maar het lijkt nu vooral wat wanhopig en leeg...
Tot slot een pluim voor het spel van de twee hoofdrolspelers, dat is geloofwaardig en natuurlijk.