Levsha (1987)

Sovjet-Unie
Komedie / Drama

geregisseerd door Sergei Ovcharov
met Nikolay Stotskiy, Vladimir Gostyukhin en Leonid Kuravlyov

Tsaar Alexander Pavlovich komt in 1812, na de Russische overwinning op Napoleon, samen met zijn dienaar, de kozak Attaman Platov, naar Londen. De Britten laten allerlei moderne wapens zien, die ze hebben uitgevonden, om de tsaar te overtuigen zich bij hen aan te sluiten. Maar de kozak vind het allemaal niks en blijft beweren dat de Russen het beter kunnen.

avatar van Querelle
Compleet gestoorde steampunk komedie, waarin de absurditeit opnieuw uitgevonden lijkt te zijn. Tot in elk klein detail uitgevoerd en hilarisch, kwaadaardig en melancholiek tegelijkertijd. Russisch dus.. De voice-over doet ook de stemmen van alle acteurs: De dialogen van Tsaar Alexander Pavlovich zingt hij met een rare opera stem, en zo heeft hij voor alle andere acteurs ook een zeer treffende stem. De bewegingen van de meeste acteurs en figuranten worden versneld afgespeeld. En dat levert bij de militaristische scenes hilarische slapstick taferelen op. Mooiste karakter is uiteraard de kozak, die een enorme mantel heeft die blijft staan als hij hem afzet.
Het verhaal is een satire op de wapenwedloop en neemt de Russische volksaard en nationalistische (on)zekerheid op de hak, met een overvloed aan anachronistische toespelingen en woordgrappen. De mechanische vlo is volstrekt nutteloos, maar blijkt een onwaarschijnlijk effectief symbool voor culturele kruisbestuiving en wat nationale identiteit eigenlijk echt is.
Verder sterk staaltje art-design en editing en oh ja Engeland krijgt er ook van langs. "They are making English fog" Deed me eigenlijk op een vreemde manier aan de oude Protazanov komedies uit de jaren dertig denken, maar dan veel kleurrijker en gekker. Er zijn in de jaren 80 en 90 wel meer van dit soort venijnige komedies in Rusland gemaakt, maar daarvan ken ik er nog niet veel. De bekendste daarvan zijn de films van Balabanov, maar die zijn heel anders dan deze film.