Richard Pryor: Icon (2014)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Jodi Flynn en Brent Montgomery
met Richard Pryor, George Lopez en Tracy Morgan

Richard Pryor’s impact op de wereld van de komedie is legendarisch en niemand slaagde erin hem te evenaren. Hij was één van de eerste zwarten die op televisie verscheen. In deze documentaire zien we hoe de grensverleggende komiek en filmster beroemd werd gedurende een turbulente periode in de Amerikaanse geschiedenis. Ontdek wat een van de meest ingenieuze, rebelse komische talenten ter wereld inspireerde.

Hoe een held herinnerd wil worden.

Zo voelt deze docu aan. Pryor is de belangrijkste, de grootste, de beste etc etc. Kritische zaken (geweld en drugsgebruik) worden wel even aangestipt, maar met de mantel der liefde even snel weer bedekt. Alles om van Pryor een legende te maken.

Veel meer heeft deze lofzang van een uurtje niet te bieden. We lopen in sneltreinvaart door het leven van de komiek, zien hier en daar wat korte stukjes uit z'n show en horen van een paar talking heads waarom het allemaal zo geweldig en baanbrekend was. Zo is Pryor blijkbaar de eerste zwarte acteur die meerdere rollen op zich naam in dezelfde film. Fe-no-me-naal natuurlijk.

Kende Pryor al wel van enkele shows maar meer niet echt, het is dan ook wel redelijk interessant om wat extra inzicht in het leven van de beste man te krijgen, maar het is gewoon érg Amerikaans, weinig genuanceerd en te dik aangezet om verder enige waarde te hebben.