Moederliefde (2017)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Mirjam Bartelsman

Regisseur Mirjam Bartelsman volgde een jaar lang de 21-jarige Cynthia Stomphorst en haar zwakbegaafde moeder. Cynthia is zo op het oog een doodnormale, rustige mbo-student uit Vlaardingen. In de praktijk slaapt ze overdag en gaat ze 's nachts op in games en muziek. Cynthia is namelijk geen gewoon meisje van twintig uit Vlaardingen. Ze is als enige van het gezin Stomphorst normaal begaafd en woont vanaf haar babytijd op twaalf verschillende plekken: pleeggezinnen, gastgezinnen, weekend- en crisisgezinnen en kinderhuizen. Als ze zestien is mag ze naar een Begeleid Wonen project. Maar na een conflict met een huisgenote trekt ze noodgedwongen in bij haar zwakbegaafde moeder. Hier viert ze haar 21e verjaardag.

avatar van adso
Schrijnend fascinerende documentaire,
al had de titel wel tussen ironische aanhalingstekens gemogen.

avatar van Ajax&Filmfreak
De aflevering van Zembla die in deze docu wordt aangehaald heb ik destijds ook gezien, en die heeft toen veel indruk gemaakt.
Tot mijn verrassing was dit dus een niet verwacht vervolg.